اطلاعات ملاير ناگفتههاي ملاير
[ویرایش] تقسیمات کشوری
این شهرستان به چهار بخش تقسیم میشود:
- بخش مرکزی
- دهستان جوزان
- دهستان حرم رودعليا
- دهستان موزاران
- دهستان كوه سرده
نقاط شهری: ملاير
- بخش جوكار
- دهستان المهدی
- دهستان ترك شرقى
- دهستان ترك غربى
- دهستان جوكار
- بخش سامن
- دهستان اورزمان
- دهستان حرم رودسفلى
- دهستان سامن
- دهستان سفيدكوه
نقاط شهری: سامن
- بخش زند
- دهستان كمازان سفلى
- دهستان كمازان عليا
- دهستان كمازان وسطى
نقاط شهری: زنگنه
[ویرایش] روستاها
از روستاهای شهرستان ملایر میتوان از این روستاها نام برد:بناب مانيزان(مانی زُن)- توسک سفلی-رحمان آباد - حسین آباد ناظم(حسین آوادِ ناظم) - حسین آباد شاملو(حسین آوادِ شاملو) - علی آباد دمق(علی آوادِ دَمَق) - ازندریان(اَزَندَریُن) - نامیله - می آباد(مِیوا) - گوجک - قوزان(قوزُن) - تجر - شریف ابادی - کِسب - نَنَّج -میرزابره-دشت اباد- کردخورد - دایلر - گلابدره - جوزان(جِوزُن) - بابارییس (باوارِیس) - ده شاکر - اَرگِس سفلی (ارگس دامُن) - ارگس بالا (ارگس علیا) - کوسج خلیل - هزار جریب (هزار جیریب) - سلطانیه - شوشاب(شوشِو) - پیرمشان(پیرمِشُن) - حاجی آباد - زیرابیه - کهکدان(کِی کَدُن) - کرتیل آباد - داویجان(دِوُن) - گوراب(جوراب: گورِو) - ضرب علی(قلعه نقد علی) - پیرسواران(پیر سارُن) - نمازگاه - نازول - میشن (میشین) - کرکان(کَرکُن) - شیرین آباد - مهرآباد - پیهان (پیون) - پری(پیروز)زادگاه کریم خان زند- بیغش - زنگنه - ورچق(وَرچَه) - اُردکلو-حاجي خدر- بیدکُرپه (بیدکُرپَه) - پیرشاهوردی(پیلَه شَوَردی) - قلعه رفیع (قِلارفیع) - قلعه خلیفه(قِلا خلیفه) -ازناو(اِزنِو) - مَرویل - گنبد - الفاوُت(اَلفِوت) - زمان آباد - قالیباف - علمدار - دهلَق - چَرّا - بورکی - دهنو - مبارک آباد(مارکاواد) - چزّان(چزّون) - دارچَم - قپان بری (قَپُن بَری) - ازناوله (اِزنِولَه) - آورزمان (اِورزمُن) - سلطان آباد (سلطان آواد) - حرم آباد (حَرَم آواد) - انوج- مَنگاوی - گَماسا - ونّایی (ونّو) - توجغاز (توجیغاز)- ایرانه ( زادگاه بابا طاهر عریان [نیازمند منبع] )- سراب-کمری - نازول - نمازگاه -امیرالامرا(امیرامیرا)- یونس - میانزولان(میزلون)- نهندر یاقلعه طاق- کثاوند - کمازان - دره گرگ - گُلدَرّه - طائمه و قلعه مهدی. خان (قلا میخون در لهجه ی محلی)-اردك لو(ارديلو). قلعه باباخان
[ویرایش] مناطق تفریحی
بارک سیفیه، مقبره سیف الدوله، دریاچه کوثر، تپه نوشی جان، دژ گوراب، قلعه انوج، تپه باستانی پاتپه، موزه لطفلیان، بازار ملاير، پارک کوثر، حمام تاریخی روستای کهکدان، باغهای گردوی سامن و روستای زنگنه.مرداب سنگ ده- چم بیغش، نیکو، چشمه مین جایی، کوه چهل گزی(کوه جواد) و چشمه قلقلی.
[ویرایش] تاریخچه
-
-
برای این بخش از این مقاله منابع لازم نیامدهاست. لازم است بر طبق شیوهنامهٔ ارجاع به منابع منبعی برای آن ذکر شود.
مطالب بیمنبع احتمالاً در آینده حذف خواهند شد.
-
ملایر و مردم آن از بازماندگان مادها هستند و به علت وجود جلگه حاصلخیز حوزه رودخانه، از شازند تا شوشاب محل اسکان قبایل مختلف آن بوده است. مادها پس از تسخیرشهر هگمتانه به سمت بیرون آن پناه برده و به قبائل مختلف منشعب می شوند. از جمله ایل کرد و لر که هردو ریشه مشترک داشته و زبانهای فعلی آنها موید این ادعاست که بازمانده یک زبان هستند و هر دو ریشه پهلوی دارند. پس از کشته شدن نادرشاه افشار ،کریم خان زند که یکی از سرداران اعظم او بود به پادشاهی رسید.قوم زندیه از ملایر به شیراز مهاجرت کرد و پس از به قدرت رسیدن قاجار مجبور شد از شیراز به ملایر باز گردد. طایفه زند در چندین نقطه از این جلگه پراکنده می شوند بطور مثال مانیزان و شریف آباد، پری و زنگنه و کمازان. قوم زند قبل از رسیدن به قدرت در جنگ های دیگری رشادت خود را به اثبات رسانده بودند مثل جنگ با عثمانی و افغان ها. از این رو سران قاجار برای جلوگیری از شورش مجدد طایفه زند سعی در کنترل آنها می نمایند. فتحعلی شاه قاجار، (دولتشاه) شاهزاده قجر را والی کرمانشاه کرد و دولتشاه در ملایر اقدام به تاسیس دارالحکومه نمود. بدین وسیله ایل زند تحت نظر قرار گرفتند و ملایر نام دولت آباد به خود گرفت. این زمان مقارن است با سال 1224 هجری شمسی. فتحعلی شاه قاجار هشت تن از دختران سران ایل زند را در حرمسرای خود داشت. یکی از آنها مریم بیگم دختر شیخعلیخان زند زنگنه، سردار بزرگ کریمخان بود. فتحعلی شاه از مریم بیگم پسری به نام شیخ علی میرزا( شیخ الملوک) داشت که او را همراه کارداران و ملازمان به سمت ملایر روانه داشت تا به عنوان حاکم ملایر در شهر تازه تاسیس مستقر گردد. پس از او سیف الدوله فرزند عضدالسطان پسر بزرگ فتحعلیشاه حاکم همدان،لرستان و ملایرشد و این زمان حکومت او مقارن است با سلطنت ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه قاجار. طایفه های ملایر را می توان به سه دسته تقسیم کرد دسته اول قبل از ورود شیخ الملوک هستند که ازآنها میتوان زندیه،سلیمانی ،شاملو،ترکمان ،شیرعلیخان،حاج جعفرخان و مردم دهکده چوبین نام برد. دسته دوم همزمان با ورود خاندان عضدی قاجار در ملایر سکنی گزیدند. مانند خاندان مصدقی، ناظمی و تاج بخش ... دسته سوم پس از پس از شکل گیری ملایر بتدریج از شهرهای اطراف وارد شدند مانند فتاحی،میرشاهی، خوانساری ،میرکمالی، کشاورزیان، کتیرایی، مدنی ، رضوی و محمدی، فراهانی و بحرینی. مبداء شهرهای آنها نهاوند،تویسرکان و اصفهان ،فراهان و خوانسارو کشور بحرین بود. شیخ الملوک اقدام به تاسیس مسجد جامع و بازار می نماید. مسجد شیخ الملوک داری معماری مشابه مساجد همدوره خود بوده است.این مسجد بسیار شبیه مسجد جامع همدان و بروجرد بوده و دارای دو حیات و تک مناره ای بود. مسجد جنب بازار واقع شده و رونق متقابلی بین این دو بنا وجود داشت. دولت آباد قدیم در اصل هسته اصلی شهر ملایر بوده و تو سط یک دیوار سرتاسری محصور می گشت. این دیوار دارای یک در بزرگ بود که از جنس سنگ بود و به آن دروازه سنگی گفته می شد، نام دیگراین در ورودی دروازه عباسی بود. دیوار شهر از پشت محله دولت آباد شروع می شد و تا خیابان امیرکبیر فعلی و انتهای خیبان بروجرد ادامه داشت. قلعه سیفیه خارج از این دیوار بود و خود دارای حصاری جداگانه بود. در این منطقه سیف الدوله مجموعه ای کامل از نظر خدمات و امکانات بوجود آورد. او در قلعه سیفیه (پارک) بیمارستان، مدرسه، مسجد و جایگاه قشون و غیره بوجود آورد. به این ترتیب سیفیه یک عمارت کاملاً مستقل بود. باغ های زیبا اساس شهر ملایر ملایر در روزگاران قدیم دارای نه باغ بود. یکی از این باغ ها، باغ بهشت آیین نام داشت که درون آن برجی به نام برج گوهرالملوک وجود داشت. باغ بهشت آیین در مدخل ورودی شهر آن زمان قرار داشت. این باغ در سال 1318 تخریب می شود. باغ دوم باغات موده نام داشت که به چهل کلید نیز معروف بوده است. این باغات از نزدیک ازناو فعلی تا بلوار خیابان اراک فعلی امتداد داشت.این باغ دارای چهل مالک بوده که بصورت مشاع از قنات موده استفاده می کردند. باغ سوم به نام باغ شاه مشهور بود.این باغ در محدوده بین خیابان عارف فعلی تا محله جعفر آباد واقع شده بود. خاندان بیگلر بیگی در این باغ ساکن بودند.درون این باغ عمارتهایی وجود داشت و از قنات جعفرآباد مشروب می شد. امیرحمزه شوشابی بزرگ این خاندان بود که خود فردی دلیر و جنگ آور بود. بعدها نام این خانواده به رزم آرا تغییر یافت.در زمان جنگ بین الملل دوم ارتش ایران در این باغ مستقر شد و از این رو به باغ شاه معروف شد. باغ چهارم،باغ سرتیپ نام داشت.محدوده این باغ از دبیرستان شریعتی فعلی تا تکیه ابوالفضل بود. درون آن یک یخچال طبیعی و خندق قرار داشت. باغ پنجم، باغ کاظم خانی نام داشته است.محدوده این باغ از خیابان زرینی تا خیابان فخریه بوده است. در این باغ طایفه تاجبخش سکونت داشته اند. قسمتی از این باغ توسط سیف الدوله تصاحب شده بود. باغ ششم، باغ میرفتاح بوده است. این باغ از محله جعفرآباد تا قریه نامیله امتداد داشته است.در این باغ یک عمارت بزرگ و زیبا با گچ بری های کم نظیر وجود داشته. این عمارت از محله زورآباد تا بازار مهدی خان ادامه داشته است. در ایام محرم و صفر مراسم باشکوه عزاداری و تعزیه در آن رواج داشته است. یخچال میرفتاح که هنوز پابرجاست در این محدوده است. در ایام برج خرداد در این باغ از گل های سرخ حاشیه باغات انگوری گلاب گیری به عمل می آمده است. آب این باغات از بند می آباد که بر بستر رودخانه حرم آباد واقع شده بود تامین می شد. باغ هفتم بهارستان نام داشته است. این باغ از خیابان سعدی تا اداره پست فعلی امتداد داشته است. سرای لطفعلیان نیز در این محدوده بوده است. باغ هشتم باغ گلستان بود است.این باغ از ابتدا خیابان سعدی تا اواسط بلوار قائم مقام فعلی امتداد داشته است. باغ بنفشه که جزء باغ سیفیه بوده است از خیابان دکتر اقبال تا بالای باغ ظهیریه امتداد داشته است. امیر موید در روزهای 17،18 و 19 اردیبهشت جشن گل یاس را در این باغ برگزار می کرد.این جشن در سه روز برپا می شد. روز اول مخصوص بزرگان شهر و دیوان سالاران بود.روز دوم مخصوص مردم بی بضاعت و روز سوم مخصوص ملازمان و رعایا خود باغ سیفیه بود. در این جشن ها خواننده ها و نوازندگانی از شهرهای دیگر حضور می یافتند مثل مرحوم تاج اصفهانی استاد آواز و مرحوم حنانه استاد به نام آهنگسازی.
اولین مدارس ملایر اولین مدرسه اسدیه نام داشت. این مدرسه توسط شخص اسدالله خان پایه گذاری شد. در این مدرسه ابتدا فرزندان اعیان و اشراف شهر تحصیل می کردند. این مدرسه به سبک امروزی توسط زیگلر مبلغ مذهبی آمریکایی اداره می شد. از این رو به آن مدرسه ایران و امریکا نیز گفته می شد. دانش آموزان دوران ابتدایی را در این مدرسه می گذراندند و سپس به مدرسه آمریکایی های همدان می رفتند و سه سال اول دبیرستان را آنجا به پایان می بردند.پس از آنجا به دبیرستان ایران و آمریکا (دبیرستان شبانه روزی البرز) در تهران میرفتند و سه سال پایانی را در آنجا سپری می کردند. مدرسه بعدی، مدرسه سلطانی نام داشت و در کوچه مساحی و سپس در میدان زندیه واقع شده بود. مدرسه دیگر ، مدرسه رازی نام داشته است و حدود سال 1314 درساختمان ابوالقاسم خان شیرازی برقرار شده بود.این مدرسه در خیابان شهید مصطفی خمینی فعلی واقع شده بود. این مدرسه چهار کلاسه بوده است. پس از این مدارس دبستان دیگری ساخته شد که معروف به مدرسه نو بنیاد بود، این مدرسه بعدها به رهنما تغییر نام یافت. محل آن درخیابان بروجرد بوده است. در این مدارس افراد زیادی تحصیل کردند و به درجات عالی رسیدند. مقوله علم و فرهنگ در ملایر بسیار مورد توجه بود و از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. حمام های عمومی ملایر در آن زمان حمام هایی زیبا و جالب نیز در محلات وجود داشته است.حمام شیخ الملوک در بازار مسگرها قرار داشته است.حمام دیگر حمام اسدالله خانی نام داشت که در بازار مهرعلی واقع گردیده بود و از قنات دولت آباد استفاده می کرد.حمام دیگری در امتداد قنات دولت آباد وجود داشته که معروف به حمام عقیل بوده است. حمام بعدی میرفتاح نام داشت که از قنات بهارستان آبگیری می کرده است. حمام حاج جعفرخان وزیری در محله زورآباد واقع شده بود و از قنات جعفرآباد بهره مند بوده است. حمام سرتیپ نیز در پشت تکیه ابوالفضل قرار داشته است.حمام سیفیه نیز برای استفاده خاندان سیفیه و ملازمان و پیشکاران آنها ساخته شده دارای زیبایهای درخورتوجه بوده است. حمام بلور یا سرچشمه توسط خاندان ایمانی احداث شده است. این حمام در فهرست آثار میراث فرهنگی قرار دارد اما توجه زیادی به آن نمی شود و نیازمند تعمیر و بازسازی است.
قنوات شاهرگ های حیات ملایر در روزگاران قدیم هرجاکه آب بود حیات نیز بود. ملایر نیز که تقریباً شهری کم آب است مردمان آن برای آب احترام زیادی قائل بودند و ارزش آن را می دانستند. از همان ابتدای تاسیس شهر مقنی هایی از یزد توسط سیف الدوله برای حفر قنات به شهر آمدند. قنات هایی در مکان ها و آبادی های مختلف حفرشدند. قنات های حاشیه شهر که در زیرکوه سرده بودند آب مروارنام داشتند. قنات دیگر که در قسمت شرقی شهر مظهر آن وجود داشت موده نام داشته است که پس از حفر چاههای عمیق در روستای ازناو خشکید. بر روی آن یک آسیاب سنگی نیز قرار داشته است. قنات کاظم آباد نیز دارای آب زیادی بوده و مظهر آن در باغ حکیم در خیابان زرینی قرار داشته است. این قنات باغ سرتیپ و یخچال را مشروب می کرده است. قنات جعفرآباد سرمنشاء آن در زیر کوه سرده بوده و در راه خود سرای لطفعلیان، محله جعفرآباد و زورآباد را آبیاری می کرده است. قنات دیگری در محله زور آباد وجود داشته است که باغ میرفتاح را آبرسانی می کرده است. یخچال ها و آب انبارهای ملایر از آنجا که ملایر تابستان های گرم و خشکی دارد همواره مردم نیاز به آب تازه و خنک داشتند. در ملایر قدیم به علت وجود قنات های پر آب در نزدیکی آنها نیز یخچال های طبیعی می ساختند. در فصل زمستان آبگیری می شدند و یخ های قطوری در اثر سرما تولید می شد ودرون انبارهای سرپوشیده ، زیر کاه نگهداری می شدند.این یخ ها در فصل گرم تابستان به مردم عرضه می شد. یخچال موده، میرفتاح، امیرسرتیپ، حاج جهان شاد،یخچال خوانساری در ابتدای باغ گلستان در آن زمان برای تولید یخ استفاده می شدند. آب انبارهای آن روز شهر ملایر عبارت بودند از آب انبار فخرالحاجیه جنب مدرسه فخریه، آب انبار مصدقی در ابتدای محله زورآباد، آب انبار واقع در خیابان خیام امروزی متعلق به خاندان امیرمدنی.
اولین نشانه های دنیای مدرن در ملایر اولین خودرو توسط امیر موید وارد ملایر گشت. سپس دیگر خوانین مثل فرهنگ، ظهیری، رضوی اقدام به خرید خودرو یا اُتل دودی نمودند. اولین سینما دائمی در ملایر معروف به سینما فرهمند بود که در حدود سالهای 1332 پایه گذاری شد. قبل از آن در محل دبیرستان شریعتی یک سینمای سیار اقدام به پخش فیلم در شبهای متوالی می کرد. اولین نیروگاه برق که معروف به کارخانه برق بود در خیابان شهید طلوعی(برق پایین) احداث شد. نام این شرکت خرم فال بود و پایه گذاران آن شرکت اشخاصی به نام خسروی،رضوی،فولادی و....بودند. خسروی کارخانه یخسازی به شکل امروز را نیز پایه گذاری کرده بود. مستر زیگلر(میسیونر:مبلغ مذهبی کاتولیک) نیز طرح کارخانه نساجی را در ملایر پیاده کرده بود. در آن روزگار در اراضی ملایر کشت پنبه بسیار رواج داشت بطوری که گندم وجو بعد از پنبه رتبه های بعدی را تشکیل می دادند. این کارخانه در خیابان بروجرد و اقع شده است. در زمان جنگ دوم در اثر قحطی مردم بجای پنبه گندم کاشتند و دیگر کشت پنبه از رواج افتاد و کارخانه نساجی از رونق افتاد.شهرستان ملایرشهری زیبا وخوش آب و هوا در غرب کشور میباشد.
[ویرایش] سوغات ملایر
قالی، کشمش(مانیزان)، شیره انگور(مانیزان)، باسلق(مانیزان)، سجوق، سبزه(جوزان)، مویز، عسل و کلوچه سوغات شهرستان ملایر هستند. شیره انگور این شهرستان به دلیل داشتن تاکستانهای انگور فراوان، از شهرت برخوردار است.
[ویرایش] ورزش
مسعود مصطفی جوکار (نایب قهرمان کشتی المپیک) میثم مصطفی جوکار (نایب قهرمان کشتی جوانان جهان ) صادق گودرزی (نایب قهرمان کشتی جوانان جهان ) امیر صادقیان(عضو تیم ملی بوکس)
ملایر بزرگترین شهرستان استان پس از همدان با وسعتی حدود 321. کیلومتر مربع شامل 3 شهر : ملایر . سامن و ازندریان و سه بخش : مرکزی . سامن و جوکار و 15 دهستان و 221 روستای دارای سکنه می باشد. شهرستان ملایر در 48 و 49 طول جغرافیایی و 34 و 17 دقیقه عرض جغرافیایی قرار دارد و از شمال به همدان از شرق به اراک از جنوب به بروجرد واز طرف غرب به شهرهای تویسرکان و نهاوند محدود شده است . ارتفاع این شهرستان از سطح دریا 178. متر و فاصله اش از همدان و تهران به ترتیب 86 و 39. کیلومتر است .
امتداد رشته کوه الوند از شمال و شمال شرق این شهرستان می گذرد و به کو ههای سر بند اراک متصل می شود مرتفع ترین کوه این شهرستان قله لشکردر می باشدو کوه معروف یزد گرد با بقایای قلعه یزد گرد ساسانی در جنوب شهر قرار دارد . از دیگر ارتفاعات مهم کوه گرمه با ارتفاع 22.6 متر و کوه سرده با ارتفاع 2277 متر است . مهمترین رودخانه ملایر رود حرم آباد است که آب آن فصلی است . پوشش گیاهی شهرستان ملایر از نوع استپ کوهپایه ای است . ملایر از نظر آب و هوائی در مرز آب و هوای متعدل کوهستانی و آب و هوای نیمه بیابانی ایران قرار گرفته و خصوصیات هر دو نوع آب و هوارا دارا است و متوسط بارندگی سالیانه آن به 2/242 میلیمتر می رسد . زبان اهالی این شهرستان آمیزه ای از لری . کردی و فارسی با لهجه لری و لک می باشدو جمعیت آن بر اساس آخرین سر شماری 1375 تعداد 297.62 نفر است که اکثریت آنها در روستا زندگی می کنند و به کشاورزی اشتغال دارند.
وضعیت دشت :
دشت ملایر
1-مشخصات عمومی
حوزه آبریزآب ملایر از دیدگاه مدیریت منابع آب یکی از محدوده های مطالعاتی حوزه علیای رودخانه کرخه با وسعت 2965 کیلومترمربع محسوب می گردد. قسمتهای محدودی از این حوزه (حاشیه شمال غربی) ازنظر تقسیمات کشوری جزء شهرستان تویسرکان، گوشه جنوبشرقی حوزه جزء استان مرکزی و قسمت اعظم حوزه را محدوده شهرستان ملایر دربرمی گیرد. از 2965 کیلومترمربع مساحت حوزه حدود8.. کیلومترمربع آن را دشت و بقیه شامل ارتفاعات حاشیه می باشد. ارتفاع شهر ملایر ازسطح دریا 176. متر است.
2- بارندگی
متوسط سالیانه نزولات جوی براساس آمار ایستگاههای اندازه گیری پیهان و نامیله و خیرآباد بترتیب برابر 3.1، 291 و 356 و بطور میانگین برای دشت ملایر 316 میلی متر محاسبه شده است .ودر سال آبی 84-83 میزان بارندگی در ایستگاههای فوق به ترتیب 25.، 281 و37.میلیمتر در سال بوده است.
تبخیر : تبخیر سالیانه از طشتک تبخیر در ایستگاه خیرآباد درطول این دوره آماری (14 سال) برابر 2695 میلی متر محاسبه شده است.
3- آبهای سطحی
رودخانه اصلی دشت ملایر رودخانه حرم آباد (آب ملایر) نامیده می شود که از ارتفاعات سربند اراک سرچشمه گرفته و بعداز یکی شدن با شاخه ای که از ارتفاعات بروجرد جریان می یابد (شاخه کلان) به طرف ملایر جاری می گردد. این رودخانه درنهایت بعداز دریافت شاخه های فرعی دیگر در محدوده اراضی روستای باباکمال از حوزه خارج و به رودخانه گاماسیاب نهاوند متصل می شود. متوسط دبیسالانه براساس دوره آماری49 ساله ایستگاه هیدرومتری وسج برابر 15/2 مترمکعب در ثانیه (معادل8/ 67 میلیون متر مکعب در سال ) می باشد .
در سالهای(83-1375) دوره 8 ساله اخیرمتوسط آبدهی رودخانه برابر 4/16 میلیون متر مکعب در سال بوده (52/. متر مکعب در ثانیه) که حاکی از کاهش 76 درصدی در روان آب بوده.علت اصلی این کاهش را درکنار توجه به خشکسا لیهای آخیر ، افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی میباشد.نکته قابل ذکراین است که در 6 ساله اخیر آبدهی متوسط رودخانه حدود 2/. متر مکعب یعنی 2.. لیتر در ثانیه بوده است.
4 - زمین شناسی
از دید ریخت شناسی ارتفاع متوسط ناحیه ملایر بالاست اما کوههای بلند دراین منطقه کـــم اند که این وضع در وهله اول محصول نوع سنگهای سازنده ارتفاعات می باشد که بخش عمده آنهارا فیلیت های سیاهرنگ و توده های نفوذی گرانیتوئیدی تشکیل می دهد.ماهیت فیزیکی هر دونوع سنگ یادشده به گونه ای است که درمقابل عوامل هوازدگی مقاومت چندانی نداشته و فرسوده می شوند. تنها ارتفاعات آهکی موجود در جنوب شرقی شهر ملایر است که بلندترین نقطه را به خود اختصاص داده است و 2836 متر ارتفاع از سطح دریا دارد. این واحد آهکی در یک روند تقریباً شمال غربی – جنوب شرقی رخنمون یافته است. ناحیه ملایر از دیدگاه زمین شناسی در پهنه سنندج – سیرجان واقع شده است این زون در واقع جزیی از منطقه ساختاری ایران مرکزی است که در حاشیه جنوب غربی آن قرار دارد وحوادث مهمی را پشت سر گذاشته است.
5- تعداد و تخلیه منابع آب زیرزمینی
6-بررسی هیدروگراف معرف دشت ملایر
براساس نتایج حاصل از اندازه گیری ماهیانه 45 حلقه چاه مشاهده ای، هیدروگراف معرف دشت از سال 1373 لغایت1384 ترسیم گردیده (نمودارپیوست). نمودار مزبور بیانگر آنست که افت آب زیرزمینی دشت ملایر از مهرماه سال 1376 شروع و با شیب نسبتاً تندی ادامه دارد. درمقطع 11 ساله (84-1373 ) سفره آب زیرزمینی مواجه با 27/14 متر افتبوده است. یعنی متوسط افت هر سال برابر3/1 متر بوده . در سالهای اخیر میزان افت شدت بیشتری به خود گرفته خصوصاً در سال آبی78-1377 میزان افت به 72/3متر رسیده که این افت خود معادل بیش از یک سوم افت کل میباشد . دلیل این افت ناگهانی بروز خشکسالی و برداشت زیاد از منابع آب زیرزمینی دشت بوده که این امر نشانگر این است کهآبخوانزیرزمینی دشت فوق در سالهای خشک بسیار آسیب پذیر است .
با توجه به سطح گسترش سفره آب زیرزمینی (6/532 کیلومترمربع) وافت 27/14 متر و ضریب ذخیره متوسط 4 درصد سفره، میزان کاهش حجم مخزن آب زیرزمینی دشت ملایر در 11 ساله اخیر (84-1373) برابر 6/3.4 میلیون مترمکعب و میزان متوسط کاهش سالانه حجم مخزن باتوجه به افت متوسط سالیانه 3/1 متر معادل 7/27 میلیون مترمکعب برآورد می گردد. در سال آبی 84-83 میزان افت 34/.متر و کسری حجم مخازن معادل آن برابر 32/7 میلیون متر مکعب برآورد گردیده است.
گفتگو با محمد حيدري اختر فيزيكدان رصدخانه پاريس
وي در سال 1348 هـ . ش موفق شد ليسانس فيزيك ازدانشكده علوم دانشگاه تهران را دريافت كند. سپس دو سال را در خدمت سربازي با درجه ستوان دومي وظيفه در رسته توپخانه گذراند و سه سال هم در موسسه انتشارات فرانكلين به ويراستاري كتابهاي مربوط به دانش فيزيك پرداخت و طي اين مدت خود بيش از 10 كتاب فيزيك و اخترشناسي را از انگليسي به فارسي ترجمه كرد. در سال 1353 هـ . ش با بورس دولت فرانسه به پاريس رفت تا در رشته اخترشناسي و اختر فيزيك مطالعه كند و موفق شد تا در سال 1358 هـ .ش دكتراي سيكل سوم و در سال 1362 هـ .ش دكتراي دولتي را ، كه بالاترين مدرك تحصيلي فرانسه به شمار ميآيد، از دانشگاه پاريس اخذ نمايد.
در سال 1359 هـ . ش با گذراندن كنكور موفق به دريافت پست رسمي اخترشناس در رصدخانه پاريس شد. در سال 1362 در جريان پژوهش براي تز دكتراي خود به كشف جسمهاي ناشناختهاي در دو كهكشان نائل آمد. قبلا تصور ميشد كه اين اجسام ستارهاند ولي او نشان داد كه همسايههاي ما ابرهاي ماژلان در واقع سحابيهاي ويژهاي هستند كه توسط ستارگان پر حجم نوزاد بوجود آمدهاند. از آن زمان تاكنون بخش عمدهاي از فعاليتهاي دكتر حيدري ملايري در مطالعه اين جسمها متمركز شده است و نتيجههاي پژوهشهايش تاكنون در بيش از 100 مقاله علمي به چاپ رسيده است.
دكتر محمد حيدري ملايري رهبر گروهي از اختر فيزيكدانان بينالمللي است كه درباره پيدايش ستارههاي پرحجم و تاثير اين ستارگان بر محيط پيرامونشان مطالعه ميكنند. بويژه نتايج مطالعات و پژوهشهاي چند سال اخير وي، بر پايه دادههايي است كه او با به كاربردن تلسكوپ فضايي هابل متعلق به سازمان كه در (ESO) به دست آورده است.
وي در سال 1364 با پشت سر گذاشتن كنكور به گروه اختر شناسان رصدخانه بزرگ اروپا (NASA) ناسا كه در كشور شيلي در آمريكاي جنوبي قرار دارد پيوست. اقامت وي و خانوادهاش در شيلي 7 سال يعني تا سال 1371 به طول انجاميد.
گفتني است وي در زمينه فعاليتهاي پژوهشي از سال 1367 تا 1370 معاونت دپارتمان اخترشناسي رصدخانه اروپايي را هم به عهده داشت. «جرم پيشينه يا ماكزيمم ستارگان» يكي از نتايج مطالعات علمي و جالب دكتر حيدري ملايري به شمار ميرود. قبلا تصور ميشد كه ستارگان ميتوانند جرمي تا حدود 500 برابر جرم خورشيد داشته باشند؛ اما حيدري ثابت كرد كه چنين ستارههايي وجود ندارد و نشان داد كه ستارههاي پرحجمتر از 120 برابر جرم خورشيد در واقع يك ستاره نيستند بلكه از گروهي ستاره كم جرم تشكيل شدهاند كه چون بسيار تنگاتنگ هم قرار گرفتهاند آنها را يك ستاره ميپنداشتهاند. اين دستاوردها پيامدهاي مهمي براي شناخت چگونگي بوجود آمدن ستارگان پرحجم داشته است. نتايج بدست آمده از مطالعات و پژوهشهاي دكتر حيدري ملايري بارها توسط اطلاعيههاي علمي از جانب سازمان فضايي آمريكا (NASA) و رصدخانه پاريس به آگاهي همگان رسانده شده و در رسانههاي (CNRS) مركز پژوهشهاي علمي فرانسه، (ESA) فضايي اروپا و نشريات گوناگون بازتاب جهاني يافته است. دكتر حيدري ملايري بارها مشاور علمي سازمانهاي گوناگون پژوهشي اخترشناسي اروپايي و آمريكايي بوده است و تاكنون رهبري تز دكتراي اختر فيزيك چندين پژوهشگر اروپايي را به عهده داشته است.
وي علاوه بر اخترشناسي، به زبان شناسي و تاريخ نيز دلبستگي دارد و به ويژه در زبان شناسي تطبيقي و ريشه شناسي زبانهاي هند و اروپايي پژوهش بسياركرده است. بازبانهاي پهلوي، فارسي باستان، اوستايي، سنسكريت، يوناني و لاتين آشنايي دارد و درباره حدود 20 گويش زبان فارسي مطالعه كرده است.
همچنين سالهاست كه درباره سيستم اصطلاح شناسي علمي در زبان پارسي به تحقيق ميپردازد. نتيجه اين كوششها فراهم آوردن فرهنگ ريشه شناختي، اخترشناسي و اختر فيزيك به زبانهاي انگليسي، فرانسه و فارسي است كه وي به عنوان كار فرعي در دست دارد و آن را در منزلگاه سايت خود، در دسترس همگان قرار داده است. اين نوشتار خلاصه زندگينامه و فعاليتهاي علمي يكي ديگر از دانشمندان و ستارگان آسمان علم و فرهنگ ايران زمين و پروشيافته مهد ملاير با تاريخ كهن خويش ميباشد. آروزي سلامتي، بهروزي و پيروزي براي اين انديشمند ملايري داريم.
ملاير، ملآگر، يا ملآير، يعني تپه آش و يا مال آرين، يعني خانه آرياييهاست، اين شهر دومين شهر بزرگ استان و حدوداً در 85 كيلومتري جنوب شرقي مركز استان واقع شده است و با پيشينه تاريخي خود يكي از كهنترين ديار پرآوازه ايران به شمار ميآيد، اين شهرستان با جمعيتي بالغ بر 300 هزار نفر داراي 4 شهر و 5 بخش و 220 روستاست. ملاير در پهناي 3539 كيلومتر مربعي خود و با برخورداري از زمينهاي حاصلخيز و باغهاي سرسبز ميوه به ويژه تاكستانهاي انگور يكي از اصليترين قطبهاي كشاورزي و باغداري و همچنين توليد فرآوردههاي دامي، طيور، شيلات در استان همدان و در غرب كشور محسوب ميشود.
ملاير با قدمت طولاني چون نگين درخشان و تابندهاي واقع در دشتي سرسبز بين چند رشته كوه بلند محصور است و طبيعت زيبا و دلنشين اين شهر هر گردشگري را به خود جلب ميكند.
سخن از ملاير و ملايري بسيار است. نميدانم از كدام ويژگي خاص ملاير بگويم از خانوادههايي كه با جان و دل شهداي خود را تقديم به انقلاب و دفاع مقدس كردند، از تبديل شدن ملاير به قطب صنعت و چوب يا از شيره و باسلق و انگور و كشمش ملاير، اينها را كه همه ميدانند و تكراري است.
از يخچال ميرفتاح و تپه نوشيجان و تالاب آقگل بگويم يا از پارك سيفالدوله و موزه ملاير، اينها را هم كم و بيش همه ميدانند.
امروز ميخواهم از كساني بنويسم كه بدون هيچ ادعايي و با كمترين امكانات رفاهي و اجتماعي توانستند به بالاترين مدارج علمي و ديني دست پيدا كنند.
امروز ميخواهم از نخبگان شهر كريم خان زند بنويسم، از دكتر ميرمصطفي آزما دكتراي آسيبشناسي و استاد دانشگاه ايران و اروپا (CFII) , PHD، از مهندس غياثوند مدير پرتاب سكوهاي ناسا، از دكتر شيخ الاسلامي مدير خط توليد هواپيماهاي F16، از پروفسور راستان و فرزندش و از مدير پروژه بزرگترين بزرگراههاي امارات و هلند، از نخبههاي ديني، حضرت آيت ا... محسني ملايري، آيت ا... شيخ علي لطيفي گنبدي، آيت ا... سيد محمد ميرشاهولد كه همگي ملايري هستند و متأسفانه آن طور كه بايد شناخته نشدهاند.
ميخواهم از واقفين خيرانديش و كسب رتبه سومي وقف در كشور بنويسم: از حاج علي طوسي، حاج احمد فراهاني، حاج نعمت ا... عشقيفرد، حاج محمد ملايري، سرگرد بيات، كه عطاي دنيا را به لقايش بخشيدند و حاصل يك عمر دسترنج خود را در كمال عشق و علاقه و از صميم قلب، وقف ارتقاي علم و دانش فرزندان اين شهرستان كردند. اينها گوشهاي از ناگفتههاي ملاير بود و اميدوارم كه از اين به بعد بتوانيم لااقل يادي از آنها كرده و دين خود را به آنان ادا كنيم. در پايان آرزو ميكنم هر چه زودتر شاهد پيشرفت و آباداني ملاير باشيم و همه با هم گامي در جهت توسعه و پيشرفت اين شهر برداريم.
* سرپرست نمايندگي روزنامه در ملاير
گفتگو با محمد حيدري اختر فيزيكدان رصدخانه پاريس
وي در سال 1348 هـ . ش موفق شد ليسانس فيزيك ازدانشكده علوم دانشگاه تهران را دريافت كند. سپس دو سال را در خدمت سربازي با درجه ستوان دومي وظيفه در رسته توپخانه گذراند و سه سال هم در موسسه انتشارات فرانكلين به ويراستاري كتابهاي مربوط به دانش فيزيك پرداخت و طي اين مدت خود بيش از 10 كتاب فيزيك و اخترشناسي را از انگليسي به فارسي ترجمه كرد. در سال 1353 هـ . ش با بورس دولت فرانسه به پاريس رفت تا در رشته اخترشناسي و اختر فيزيك مطالعه كند و موفق شد تا در سال 1358 هـ .ش دكتراي سيكل سوم و در سال 1362 هـ .ش دكتراي دولتي را ، كه بالاترين مدرك تحصيلي فرانسه به شمار ميآيد، از دانشگاه پاريس اخذ نمايد.
در سال 1359 هـ . ش با گذراندن كنكور موفق به دريافت پست رسمي اخترشناس در رصدخانه پاريس شد. در سال 1362 در جريان پژوهش براي تز دكتراي خود به كشف جسمهاي ناشناختهاي در دو كهكشان نائل آمد. قبلا تصور ميشد كه اين اجسام ستارهاند ولي او نشان داد كه همسايههاي ما ابرهاي ماژلان در واقع سحابيهاي ويژهاي هستند كه توسط ستارگان پر حجم نوزاد بوجود آمدهاند. از آن زمان تاكنون بخش عمدهاي از فعاليتهاي دكتر حيدري ملايري در مطالعه اين جسمها متمركز شده است و نتيجههاي پژوهشهايش تاكنون در بيش از 100 مقاله علمي به چاپ رسيده است.
دكتر محمد حيدري ملايري رهبر گروهي از اختر فيزيكدانان بينالمللي است كه درباره پيدايش ستارههاي پرحجم و تاثير اين ستارگان بر محيط پيرامونشان مطالعه ميكنند. بويژه نتايج مطالعات و پژوهشهاي چند سال اخير وي، بر پايه دادههايي است كه او با به كاربردن تلسكوپ فضايي هابل متعلق به سازمان كه در (ESO) به دست آورده است.
وي در سال 1364 با پشت سر گذاشتن كنكور به گروه اختر شناسان رصدخانه بزرگ اروپا (NASA) ناسا كه در كشور شيلي در آمريكاي جنوبي قرار دارد پيوست. اقامت وي و خانوادهاش در شيلي 7 سال يعني تا سال 1371 به طول انجاميد.
گفتني است وي در زمينه فعاليتهاي پژوهشي از سال 1367 تا 1370 معاونت دپارتمان اخترشناسي رصدخانه اروپايي را هم به عهده داشت. «جرم پيشينه يا ماكزيمم ستارگان» يكي از نتايج مطالعات علمي و جالب دكتر حيدري ملايري به شمار ميرود. قبلا تصور ميشد كه ستارگان ميتوانند جرمي تا حدود 500 برابر جرم خورشيد داشته باشند؛ اما حيدري ثابت كرد كه چنين ستارههايي وجود ندارد و نشان داد كه ستارههاي پرحجمتر از 120 برابر جرم خورشيد در واقع يك ستاره نيستند بلكه از گروهي ستاره كم جرم تشكيل شدهاند كه چون بسيار تنگاتنگ هم قرار گرفتهاند آنها را يك ستاره ميپنداشتهاند. اين دستاوردها پيامدهاي مهمي براي شناخت چگونگي بوجود آمدن ستارگان پرحجم داشته است. نتايج بدست آمده از مطالعات و پژوهشهاي دكتر حيدري ملايري بارها توسط اطلاعيههاي علمي از جانب سازمان فضايي آمريكا (NASA) و رصدخانه پاريس به آگاهي همگان رسانده شده و در رسانههاي (CNRS) مركز پژوهشهاي علمي فرانسه، (ESA) فضايي اروپا و نشريات گوناگون بازتاب جهاني يافته است. دكتر حيدري ملايري بارها مشاور علمي سازمانهاي گوناگون پژوهشي اخترشناسي اروپايي و آمريكايي بوده است و تاكنون رهبري تز دكتراي اختر فيزيك چندين پژوهشگر اروپايي را به عهده داشته است.
وي علاوه بر اخترشناسي، به زبان شناسي و تاريخ نيز دلبستگي دارد و به ويژه در زبان شناسي تطبيقي و ريشه شناسي زبانهاي هند و اروپايي پژوهش بسياركرده است. بازبانهاي پهلوي، فارسي باستان، اوستايي، سنسكريت، يوناني و لاتين آشنايي دارد و درباره حدود 20 گويش زبان فارسي مطالعه كرده است.
همچنين سالهاست كه درباره سيستم اصطلاح شناسي علمي در زبان پارسي به تحقيق ميپردازد. نتيجه اين كوششها فراهم آوردن فرهنگ ريشه شناختي، اخترشناسي و اختر فيزيك به زبانهاي انگليسي، فرانسه و فارسي است كه وي به عنوان كار فرعي در دست دارد و آن را در منزلگاه سايت خود، در دسترس همگان قرار داده است. اين نوشتار خلاصه زندگينامه و فعاليتهاي علمي يكي ديگر از دانشمندان و ستارگان آسمان علم و فرهنگ ايران زمين و پروشيافته مهد ملاير با تاريخ كهن خويش ميباشد. آروزي سلامتي، بهروزي و پيروزي براي اين انديشمند ملايري داريم.
من از اینکه میدیدم اطلاعات کم و نادرستی در مورد این شهر بزرگ و تاریخی هست حتی بعضی از سایت ها نوشته بودند که ملایر در زمان قاجار شهر شده....از این اطلاعات غلط کم نبود. وظیفه خودم دیدم که این وبلاگ رو ایجاد کنم برای شناساندن بهتر این شهر تاریخی امیدوارم که بتونم به وظیفه خودم عمل کنم..